Wahacz to istotna część podwozia, mająca ogromny wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale również na jej bezpieczeństwo. Ten element zawieszenia pracuje podczas każdej jazdy samochodem, dlatego też z czasem po prostu się zużywa. Warto wiedzieć, jakie są objawy wahacza nadającego się już tylko do wymiany.
Wahacz samochodowy – czym jest?
Wahacze samochodowe to ważna część zawieszenia, która wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Wahacze przednie umożliwiają kierowcy stabilizowanie toru jazdy, a więc prościej mówiąc, zapewniają współpracę kierownicy z kołami. Wahacze tylne mają za zadanie zapewnić stabilność kół i całej konstrukcji pojazdu. Części te utrzymują piastę koła we właściwym położeniu. Wahacze produkuje się na ogół ze stalowej blachy, czasem także ze stali konstrukcyjnej czy z żeliwa. Wahacze produkowane z lekkiego aluminium można spotkać w samochodach klasy premium lub w pojazdach o sportowym charakterze.
Awarie wahaczy – co może się zepsuć?
Wahacze nie są tak wytrzymałe, by przetrwać każde warunki. Jak prawie każda część w pojeździe, z biegiem czasu ulegają zużyciu, na ich niekorzyść działa także wilgoć czy sól drogowa. Właściwe wahacze to elementy wytrzymałe, którym zagraża jednak korozja oraz uszkodzenie mechaniczne np. w czasie wypadku czy najechania na dziurę w jezdni. Gumowe sworznie wahacza to mało wytrzymałe elementy, które z biegiem czasu ulegają uszkodzeniom mechanicznym – pojawiają się na nich pęknięcia czy wykruszenia. Podobne problemy dotyczą tulei, która również jest pokryta gumą ulegającą uszkodzeniu z biegiem lat.
Jak rozpoznać uszkodzenie wahacza?
Uszkodzenie wahacza odbija się na komforcie jazdy, dlatego też kierowcy są w stanie wychwycić taką usterkę. Podczas jazdy mogą pojawiać się stuki, skrzypienia i zgrzytania, szczególnie podczas manewrów wymagających skręcenia kierownicy lub w czasie jazdy po nierównościach. Może pogarszać się reakcja pojazdu na ruchy kierownicą, a tym samym zmniejsza się komfort prowadzenia. Podczas ruszania do przodu mogą występować nieprzyjemne szarpnięcia samochodem.
Wymiana części wahaczy – jak często?
Przyjmuje się, że standardowo wahacz wytrzymuje około 150 tysięcy kilometrów przebiegu, po czym warto go wymienić lub poddać regeneracji. Oczywiście zależy to od sposobu i warunków jazdy. Warto co jakiś czas wizualnie sprawdzać stan wahaczy i ich ewentualne uszkodzenia lub korozję. Wahacz należy wymienić wówczas, jeśli uległ zużyciu lub został mechanicznie uszkodzony, a jego usterka daje jednoznaczne objawy.