mrshine.pl

Motoryzacja i Motocykle

wahacz
Warsztat

Wahacz – jego zastosowanie oraz zasady eksploatacji

Wahacz to istotna część podwozia, mająca ogromny wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale również na jej bezpieczeństwo. Ten element zawieszenia pracuje podczas każdej jazdy samochodem, dlatego też z czasem po prostu się zużywa. Warto wiedzieć, jakie są objawy wahacza nadającego się już tylko do wymiany.

Wahacz samochodowy – czym jest?

Wahacze samochodowe to ważna część zawieszenia, która wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Wahacze przednie umożliwiają kierowcy stabilizowanie toru jazdy, a więc prościej mówiąc, zapewniają współpracę kierownicy z kołami. Wahacze tylne mają za zadanie zapewnić stabilność kół i całej konstrukcji pojazdu. Części te utrzymują piastę koła we właściwym położeniu. Wahacze produkuje się na ogół ze stalowej blachy, czasem także ze stali konstrukcyjnej czy z żeliwa. Wahacze produkowane z lekkiego aluminium można spotkać w samochodach klasy premium lub w pojazdach o sportowym charakterze.

Awarie wahaczy – co może się zepsuć?

Wahacze nie są tak wytrzymałe, by przetrwać każde warunki. Jak prawie każda część w pojeździe, z biegiem czasu ulegają zużyciu, na ich niekorzyść działa także wilgoć czy sól drogowa. Właściwe wahacze to elementy wytrzymałe, którym zagraża jednak korozja oraz uszkodzenie mechaniczne np. w czasie wypadku czy najechania na dziurę w jezdni. Gumowe sworznie wahacza to mało wytrzymałe elementy, które z biegiem czasu ulegają uszkodzeniom mechanicznym – pojawiają się na nich pęknięcia czy wykruszenia. Podobne problemy dotyczą tulei, która również jest pokryta gumą ulegającą uszkodzeniu z biegiem lat.

Jak rozpoznać uszkodzenie wahacza?

Uszkodzenie wahacza odbija się na komforcie jazdy, dlatego też kierowcy są w stanie wychwycić taką usterkę. Podczas jazdy mogą pojawiać się stuki, skrzypienia i zgrzytania, szczególnie podczas manewrów wymagających skręcenia kierownicy lub w czasie jazdy po nierównościach. Może pogarszać się reakcja pojazdu na ruchy kierownicą, a tym samym zmniejsza się komfort prowadzenia. Podczas ruszania do przodu mogą występować nieprzyjemne szarpnięcia samochodem.

Wymiana części wahaczy – jak często?

Przyjmuje się, że standardowo wahacz wytrzymuje około 150 tysięcy kilometrów przebiegu, po czym warto go wymienić lub poddać regeneracji. Oczywiście zależy to od sposobu i warunków jazdy. Warto co jakiś czas wizualnie sprawdzać stan wahaczy i ich ewentualne uszkodzenia lub korozję. Wahacz należy wymienić wówczas, jeśli uległ zużyciu lub został mechanicznie uszkodzony, a jego usterka daje jednoznaczne objawy.