mrshine.pl

Motoryzacja i Motocykle

Piszczące klocki hamulcowe
Motoryzacja

Piszczące klocki hamulcowe – jak rozwiązać problem?

Dźwięk piszczących hamulców potrafi doprowadzić kierowcę do szału. Wielu z nas ma problemy z odnalezieniem faktycznej przyczyny. Gdzie tak naprawdę leży problem? Jak pozbyć się tych uciążliwych dźwięków? Czy wymiana klocków na nowe zawsze musi pomagać? 

Bezpieczeństwo – hamowanie

Nim przejdziemy do omawiania problemów, jakie mogą sprawiać klocki hamulcowe, musimy zwrócić uwagę na to, jaką rolę pełnią w samochodzie.

Są dla kierowcy i współpasażera podstawowym elementem zabezpieczającym, a sam układ hamulcowy z ogumieniem stanowią najważniejsze elementy pojazdu pod kątem bezpieczeństwa. Wszystkie niepokojące odgłosy powinny być jak najszybciej zdiagnozowane i usuwane. Nie możemy sobie pozwolić na zaniedbania w tym przypadku.

Dlaczego hamulce piszczą?

Niepokojący pisk docierający do nas z okolicy kół przy hamowaniu jest spowodowany przeważnie rezonowaniem poszczególnych części układu hamulcowego. Wibrowanie i nie przyleganie w odpowiedni sposób powoduje powstawanie dźwięków o różnych częstotliwościach, które możemy utożsamiać z piskiem.

Najczęściej w hamulcach piszczą właśnie klocki, chociaż może on pochodzić również z wielu innych elementów. Pierwszy z nich, jaki powinniśmy sprawdzić to zaciski hamulcowe. W tym przypadku należy sprawdzić ich montaż (czy nie są przekrzywione; nierównomiernie dociśnięte, nie brakuje im smarowania prowadnic; nie są zaklinowane o inny element). 

Do drgań może przyczynić się także tarcza hamulcowa. Często pomijane są one przy okresowych wymianach, gdyż ich interwały serwisowe są dłuższe od klocków. Z tego powodu klocki z reguły pracują na wyrobionych już tarczach. Efektem tego jest nierównomierne przyleganie dwóch elementów do siebie, a to może doprowadzać do wyżej wspomnianych drgań, wibracji i pisków. 

Przez ten problem, przy wymianie klocków, warto zerknąć na stan tarcz i dokonać ewentualnego ich wyrównania. Pominięcie tej czynności może skutkować nierównomiernym zużyciem i ponownym problemem z piskiem.

W części pojazdów montowane są także podkładki antywibracyjne, które neutralizują nadmierne drgania w układzie. W wielu częściach z wyższej półki znajdziemy także dodatkową warstwę tłumiącą drgania – umieszczana jest pomiędzy płytką, a materiałem ciernym. Jej podstawowym zadaniem jest poprawa równomiernego docisku elementów.

Warto pamiętać, że pisk może także wynikać ze zwykłego zużycia klocków, błędów konstrukcyjnych układu hamulcowego czy zaniedbań serwisowych. Nie zmienia to faktu, że wszystkie niepokojące odgłosy powinny być zgłaszane w serwisie lub samodzielnie diagnozowane. Pamiętając o wymianie zużytych elementów zaglądajcie na economy-parts.pl, gdzie znajdziemy części do aut grupy VW.