Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodzie. Jednym z popularniejszych typów to 10W30, który jest dostępny w każdym z rodzajów i pasuje do naprawdę wielu aut niezależnie od typu paliwa, czy też wieku pojazdu. Do jakich aut olej 10W30 pasuje najlepiej?
Olej 10W30 – w jakich silnikach można go użyć i co oznaczają jego liczby?
Liczby używane do określania olejów symbolizują nic innego jak lepkość. Pierwsza liczba oznacza to jaką gęstość ma olej silnikowy podczas gdy temperatura silnika oraz otoczenia jest niska. Im niższa liczba tym rzadszy jest olej na zimnym silniku i pomaga to w jego szybkim przepływie do wszystkich części jednostki napędowej. Z tego powodu najczęściej używane oleje silnikowe mają lepkość 5W lub 10W. Druga liczba oznacza to jaką gęstość ma olej na rozgrzanym silniku. W tej sytuacji wyższa lepkość oznacza odporność na rozrzedzenie przy wysokich temperaturach. Dzięki temu olej mimo wyższej temperatury zapewni odpowiednią warstwę smarowania dla części silnika, które wytwarzają tarcie, przez co potrzebują takiej ochrony, by jednostka napędowa nie uległa zniszczeniu.
Olej 10W30 obok 10W40 to jeden z najczęściej używanych, gdyż dobrze pasuje on do warunków panujących w naszym kraju. Zapewnia odpowiednie parametry zarówno zimą, jak i latem gdy robi się cieplej. To, czy pasuje on do naszego silnika dowiemy się poprzez zapoznanie się z zaleceniami producenta. Z reguły 10W30 można lać tylko do jednostek w których ten olej jest zalecany przez jego konstruktora, lecz w niektórych przypadkach można go użyć również w jednostkach, gdzie zaleca się olej 5W30.
Olej 10W30 – jakie są dostępne rodzaje i co ile wymieniać?
Podobnie jak w przypadku większości dostępnych lepkości oleju silnikowego, 10W30 również dostępny jest w każdym z trzech głównych rodzajów. Oznacza to, że ten smar może być zakupiony zarówno jako olej syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny. Pierwszy z typów najczęściej wykorzystywany w nowszych samochodach, których jednostki są bardziej skomplikowane i wymagają jak najlepszego smarowania. Tak zwany semi-syntetyk to dobra alternatywa dla olejów w pełni syntetycznych przez niższą cenę. Najczęściej wykorzystuje się go w autach starszych i klasykach, które nie mają tak skomplikowanych jednostek. Olej mineralny jest najprostszy i najtańszy, lecz nie zapewnia takich właściwości.
Wymiana oleju jest naturalnie bardzo ważna. Pozwala utrzymać jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w dobrym stanie. Z tego powodu zaleca się jego wymianę co 10 do 15 tysięcy kilometrów. Gdy nie jeździmy aż tyle, to wymiana powinna odbywać się co rok, gdyż olej wraz z wiekiem traci również swe właściwości. Naturalnie wraz z wymianą oleju warto również wyposażyć samochód w nowe filtry.