mrshine.pl

Motoryzacja i Motocykle

dyfuzor
Motoryzacja

Innowacje w projektowaniu dyfuzorów samochodowych

W świecie projektowania samochodów panuje nieustanna pogoń za osiągami. Przez lata producenci samochodów poszukiwali sposobów na zwiększenie wydajności aerodynamicznej pojazdów. Jednym z elementów, który był przedmiotem intensywnych badań  jest dyfuzor samochodowy. Znajdujące się w tylnej części podwozia samochodów o wysokich osiągach dyfuzory zarządzają przepływem powietrza pod samochodem, aby poprawić właściwości aerodynamiczne maszyny.

Co wspólnego ma dyfuzor samochodowy z Formułą 1?

Koncepcja dyfuzora wywodzi się ze świata wyścigów Formuły 1. W środowisku, w którym liczą się nawet ułamki sekund, optymalizacja przepływu powietrza może stanowić różnicę między zwycięstwem a porażką. Główną funkcją dyfuzora jest przyspieszenie przepływu powietrza pod pojazdem, zmniejszenie turbulencji, a tym samym zwiększenie siły docisku. Prowadzi to do lepszej przyczepności i stabilności, zwłaszcza podczas gwałtownych manewrów.

Początki projektowania dyfuzorów były skromne. Zastosowano proste płaskie płyty, jednak wraz ze wzrostem zrozumienia zasad działania aerodynamiki, dyfuzory zaczęły być stosowane powszechnie.

Jak postęp technologiczny wpłynął na dyfuzory samochodowe?

Wraz z postępem technologicznym proces projektowania stawał się coraz bardziej wyrafinowany. Obliczeniowa dynamika płynów (CFD) umożliwiła inżynierom symulację przepływu powietrza w różnych konstrukcjach dyfuzorów bez konieczności fizycznego testowania każdego z nich. Otworzyło to wiele możliwości, prowadząc do bardziej skomplikowanych i zoptymalizowanych konstrukcji. Inżynierowie mogli teraz eksperymentować z różnymi kanałami, kątami i kształtami, szybko wprowadzając poprawki.

Jedną z najbardziej wyróżniających się innowacji był podwójny dyfuzor, który zadebiutował w Formule 1 w 2009 roku. Rozwiązanie to wykorzystywało lukę w przepisach, polegającą na sprytnym umieszczeniu dodatkowego dyfuzora nad dyfuzorem głównym. Konstrukcja ta pozwalała na kierowanie i przyspieszanie większej ilości powietrza, tworząc znacznie większą siłę docisku. Przewaga ta doprowadziła jednak do kontrowersji, a wiele zespołów twierdziło, że było to sprzeczne z duchem sportu. Niemniej jednak pokazało to, jak daleko zespoły mogą się posunąć w dążeniu do aerodynamicznej perfekcji.

Nowoczesne dyfuzory

Nowoczesne dyfuzory nie są już samodzielnymi systemami. Często są one zintegrowane z innymi komponentami, takimi jak ruchome tylne błotniki i aktywna aerodynamika. Niektóre supersamochody mogą nawet na bieżąco zmieniać kąt i profil swoich dyfuzorów w zależności od warunków jazdy, optymalizując je pod kątem prędkości lub zdolności pokonywania zakrętów.

Materiał zewnętrzny