Wyrejestrowanie samochodu to czynność, która wielu osobom może kojarzyć się ze sprzedażą pojazdu. Są to jednak złe skojarzenia. Po sprzedaży pojazdu wystarczy wyłącznie powiadomić ubezpieczyciela i urząd miasta o tym fakcie. Wyrejestrowanie pojazdu stosuje się w zupełnie innych przypadkach. Co trzeba wiedzieć o tej procedurze? Kiedy trzeba wyrejestrować samochód osobowy? Jakie dokumenty należy przedstawić podczas wyrejestrowania pojazdu? W tym poradniku wyjaśniamy wszystkie wątpliwości.
Kiedy należy wyrejestrować samochód?
Zagadnienia związane z koniecznością wyrejestrowania pojazdu zawarte są w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Dokument ten stanowi, że obowiązek wyrejestrowania pojazdu spoczywa na jego właścicielu w kilku przypadkach. Co możemy do nich zaliczyć? Pojazd należy wyrejestrować w sytuacji, gdy doszło do jego kradzieży, trwałej utraty lub wycofania z obiegu. Inne dopuszczalne powody wyrejestrowania to sprzedaż lub kasacja za granicą. Wyrejestrowanie pojazdu jest również naturalną konsekwencją przekazania pojazdu do stacji demontażu. W powyższym wyliczeniu można zauważyć jedną prawidłowość. O wyrejestrowaniu pojazdu nie należy zapominać w sytuacji, gdy nie znajduje się on już w posiadaniu właściciela i nie został sprzedany w kraju.
Jakie dokumenty należy przedstawić?
Jak wyrejestrować samochód? Cały proces należy zacząć od skompletowania dokumentów. Zakres obowiązkowych dokumentów zależy od powodu wyrejestrowania samochodu. W każdym przypadku niezbędne będzie przedstawienie odręcznie wypełnionego wniosku, dokumentu tożsamości oraz dowodu wpłaty w wysokości 10 złotych. Trzeba również zdać tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. W przypadku kradzieży samochodu należy sporządzić oświadczenie o jego utracie. Niezbędne jest również dołączenie dokumentów sporządzonych przez Policję z tego powodu. Taki sam dokument o trwałej utracie pojazdu należy przedstawić w przypadku wyrejestrowania pojazdu z powodu pożaru. Szczegółową listę aktualnych dokumentów niezbędnych do wyrejestrowania pojazdu można znaleźć w rządowym portalu gov.pl. Na tej stronie dostępny jest również wzór wniosku o wyrejestrowanie pojazdu.
Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Wyrejestrowanie samochodu jest obowiązkiem jego właściciela. Za niedopełnienie obowiązku grozi finansowa kara. Aktualnie mieści się ona w przedziale od 200 do 1000 złotych. Cała procedura wyrejestrowania samochodu powinna odbyć się w urzędzie, w którym pojazd został zarejestrowany. Teoretycznie w procedurze wyrejestrowania pojazdu powinni uczestniczyć wszyscy jego właściciele. W praktyce dopuszcza się udzielenie pełnomocnictwa do załatwiania spraw urzędowych jednemu ze współwłaścicieli. Ile trwa wyrejestrowanie pojazdu? Po złożeniu dokumentów wybrany urząd wykreśla pojazd z ewidencji w ciągu trzydziestu dni. Trudniejsze przypadki mogą spowodować wydłużenie całego procesu. Decyzję można otrzymać osobiście lub też za pośrednictwem poczty. Od tej decyzji przysługuje odwołanie. Można je złożyć w ciągu czternastu dni od daty otrzymania decyzji.